You can also read the interview in English.
DJ Devereaux 85, je bent één van de drijvende krachten binnen de Nederlandse synthwave scène. Wat trok je zo aan in deze muziekstijl en deed je besluiten hier meer mee te doen?
Dikke synthesizer basslines, reverbs, toms, retro drum machines en de 80’s vibe! Dat is wat mij aantrok in deze muziekstijl. Ik ben een kind van de jaren ’80. Alles uit die periode is voor mij nostalgie. Van muziekprogramma’s, televisieseries, films tot games en elektronische gadgets. Als jochie van 8 à 9 jaar nam ik de intro themes op van series als The A-team, Magnum, Knight Rider en Airwolf. Dat waren mijn tunes! Het opnemen deed ik met een draagbare cassetterecorder. Ik hield dan het boxje bij de speaker van de televisie, deed het volume harder en wanneer de serie begon moest iedereen in de woonkamer stil zijn. Dat lukte niet altijd dus kwam het wel eens voor dat ik een week moest wachten op de volgende aflevering om het vervolgens opnieuw te proberen. Dat waren leuke tijden en ik kan me er nog veel van herinneren.
In 2010 had ik al enkele kleine feestjes gegeven in de Amsterdamse Club 8 genaamd Popclub. Op die feestjes draaide ik naast veel moderne disco en synthpop ook nummers van het Kitsuné label en The Valerie Collective uit Frankrijk. Artiesten als College, Maethelvin, Anoraak, The Outrunners en Futurecop!, om een paar te noemen, produceerden in die periode al elektronische muziek met 80’s en 90’s invloeden. Deze invloeden werden vooral versterkt door het prachtige album artwork en de logos van de artiesten. De artwork was helemaal in lijn met de muziek.
Ik denk dat hier de eerste stappen zijn gezet om iets te doen met muziek met een 80’s sound. Overigens vind ik de muziek van The Valerie Collective geen synthwave. Zij staan, naar mijn mening, op zich zelf en zijn uniek. Hun muziek in combinatie met het artwork was voor mij een bron van inspiratie. Dat kan je ook terug zien in het artwork van onze ¨1984 Night at the Arcade¨ posters, logos en t-shirt designs. Niet hetzelfde, maar er is wel degelijk een connectie.
Ik begon meer met synthwave te doen in 2015 toen ik onder andere de muziek van Mitch Murder, MPM Soundtracks, Timecop1983 en Robert Parker ontdekte. In die periode was ik helemaal ´into´ het verzamelen van 80’s muziek op vinyl en had ik plannen om een synthwave vinyl label te beginnen. Dat werd Urban Road Records. Toevallig kwam ik er ook achter dat Timecop1983 uit Nederland kwam. Ik heb hem toen een mail gestuurd en pitchte het idee van het label en de vraag of hij geïnteresseerd was in het uitbrengen van zijn nieuwe album ¨Reflections¨ op vinyl. Jordy (Timecop1983) reageerde enthousiast. Het album zou onze eerste release op het label worden.
In 2016 organiseerde je het eerste ¨1984 Night at the Arcade¨ evenement tijdens het Amsterdam Dance Event. Kan je iets vertellen over het organiseren van dit evenement en hoe deze werd ontvangen?
Jordy gaf aan dat hij zijn eerste optreden zou doen in PIP te Den Haag op Microwaves (een feestje van Don Voyage/Cultuurschok). Daar hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Met het oog op de release van het album ¨Reflections¨ kwam ik op het idee om eenmalig een label launchparty te organiseren in Amsterdam tijdens ADE (Amsterdam Dance Event). Hier gebruikte ik een retro 80’s thema voor. Dat werd ¨1984 Night at the Arcade¨ (later ook wel afgekort als Night Arcade).
Het vinden van een geschikte locatie tijdens het Amsterdam Dance Event was lastig. In die week werden er veel feesten georganiseerd. Ik had meerdere locaties in Amsterdam benaderd voor onze avond, maar helaas zonder succes. Clubs waren terughoudend. De reden was meestal dat ze de muziek niet kenden. Of omdat er op een andere doelgroep en muziekstroming werd gericht. Dat begreep ik allemaal wel.
Ik heb daarom veel te danken aan Bastiaan van der Salm. Hij runde toentertijd de Winston Kingdom in de Warmoesstraat. Deze locatie had een capaciteit van 150 man. Hij was enthousiast over het idee en was bereid ons een ruimte te bieden. De vrijdag of zaterdag waren niet beschikbaar, maar wel de donderdag. Dat was dus een uitdaging.
Op dat moment was er in Nederland nog geen sprake van een synthwave scène, of een platform voor deze muziek. Dus moest ik van alles verzinnen om mijn doelgroep te bereiken. Dat was vooral online ´diggen´. Zoeken naar potentiële gelijkgestemde muziekliefhebbers van het synthwave genre en ze vervolgens persoonlijk uitnodigen.
Bastiaan heeft het uiteindelijk voor elkaar gekregen om de organisatie van ADE een boodschap te laten uitsturen voor ons feest op hun social media kanalen. Dat heeft ons flink wat bekendheid gegeven. Alle pre-sale kaarten waren twee weken voor het evenement uitverkocht.
Ik denk dat de avond goed was verlopen. Ondanks dat het allemaal nog wat nieuw was en niemand echt wist wat ze konden verwachten, was het publiek ontzettend relaxed. Met de 150 bezoekers hing er een fijne en intieme sfeer. Ook de artiesten die we hadden geboekt waren ontzettend relaxed. Petje af voor de mensen die waren gekomen op donderdagnacht en de volgende ochtend weer vroeg op moesten voor hun werk of studie.
Was het moeilijk artiesten als Timecop1983 en Sunglasses Kid, te boeken voor het evenement?
Het boeken van Timecop1983 was niet moeilijk. Toen ik hem het idee vertelde om iets in Amsterdam te organiseren tijdens ADE was hij enthousiast. Hij had immers net zijn eerste optreden achter de rug en dat smaakte naar meer. Het feit dat we onze avond organiseerden tijdens ADE was ook bijzonder. Het was de gelegenheid om Timecop1983 en de andere artiesten voor het eerst in Amsterdam aan een breder publiek te presenteren.
Het boeken van Sunglasses Kid was lastiger. In eerste instantie was het mijn idee om Timecop1983, Sunglasses Kid en één of twee artiesten van The Valerie Collective te boeken. Ik was in de veronderstelling dat College niet actief meer bezig was met muziek. Ik ben toen contact gaan zoeken met Maethelvin. Hij had in die tijd een track gemaakt met Robert Parker. Ook Maethelvin had er wel zin in. Het is al weer een tijdje geleden, maar ik dacht dat Maethelvin op een gegeven moment vroeg of hij zijn maatje College ook mee kon nemen. Het kan ook andersom zijn geweest en dat ik het aan hem vroeg. Uiteindelijk kwam zo College ook in de line-up terecht. Dat was cool!
Terug naar Sunglasses kid. Toen ik hem mailde was hij in eerste instantie huiverig en verwees me door naar zijn agent. Deze vertelde me dat Sunglasses Kid niet stond te springen om op te treden. Hij had dat namelijk nog nooit als Sunglasses Kid gedaan. Ik moest dus iets verzinnen om hem over te halen naar Amsterdam te komen voor een optreden. Ik kwam met het ADE verhaal. Ik gaf aan dat ADE een meerdaags event was voor mensen die werkten in de dancemuziek industrie. Zijn agent pitchte dit idee naar hem toe. Maar helaas bleef antwoord lang uit. Blijkbaar kende hij het festival niet en was hij niet onder de indruk van mijn ADE verhaal. Ons feest was pas in oktober, maar ik moest voor de deadline in juli de line-up doorgeven aan de organisatie van ADE. Antwoord bleef uit en daarom heb ik het boeken van Sunglasses Kid laten gaan en ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
Vraag me niet waarom, maar ik kwam toen op het idee om Dance with the dead uit Amerika te boeken als vervanger voor Sunglasses Kid. Het zag er ook naar uit dat we ze hadden geboekt. Toevallig deden zij in de zomer van 2016 een korte tour door Europa en gaven ze een optreden in Antwerpen. Ik ben toen met mijn neef die kant op gereden om hun optreden bij te wonen. Daar kwam ik er al snel achter dat hun publiek en muziek wel heel erg metal was en het best wel eens een clash kon worden met de andere artiesten die ik had geboekt op de avond.
Enkele dagen na het optreden van Dance with the dead in Antwerpen kreeg ik een e-mail waarin ze aangaven dat door het vele toeren bij één van hen er geen ruimte meer was in het paspoort voor nieuwe stempels of dat het paspoort was verlopen. Wat dus betekende dat ze niet op tijd naar Nederland konden komen. Dus...Dance with the dead ging niet door. Of dat de echte reden was of dat ze zelf ook vonden dat het een clash zou zijn met de andere artiesten dat weet ik niet. Maar het voelde voor mij als een geluk bij een ongeluk.
Ik ben Sunglasses Kid toen weer gaan benaderen. En ik heb lang met hem aan de telefoon gezeten en hem kunnen overhalen om naar Amsterdam te komen. Tot op de dag van vandaag denkt Sunglasses Kid nog steeds dat hij een vervanger was voor Dance with the dead. Terwijl het eigenlijk andersom was.
De mensen die uitkeken naar het optreden van Dance with the dead hebben we helaas moeten teleurstellen. Achteraf gezien bleek de oorspronkelijke line-up een goede keuze.
Vanaf dat moment ben je meer ¨1984 Night at the Arcade¨ avonden gaan organiseren, waarvan de volgende editie op 20 april aanstaande is in de Melkweg te Amsterdam. Welke voorbereidingen komen er allemaal kijken bij het organiseren van zo´n evenement en hoe houd je de vernieuwing erin?
De voorbereidingen bestaan vooral uit het vroegtijdig communiceren met alle betrokken partijen.
Een evenement als de onze waarbij gedurende de nacht live bands afgewisseld worden met dj’s en live acts vergt coördinatie en een goede voorbereiding. Daarom werken we graag met mensen die weten wat ze doen en goed zijn in hun vak. Bij een locatie als de Melkweg is dat in orde. De meeste communicatie heb ik dan ook met Wanne, de productiemanager. Samen met hem bespreek ik alles wat nodig is om de avond soepel te laten verlopen. Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan. Maar dat is de charme van live clubnight evenementen.
De vernieuwing houden we er in door up-to-date te blijven met wat er zich afspeelt in de muziekwereld. En op het gebied van synthwave de pareltjes eruit te pikken.
Naast het organiseren van je eigen avonden, reis je ook de wereld over om op andere synthwave evenementen te komen draaien. Hoe bevalt je dit en wat doe je met de ervaringen die je opdoet?
Het beviel me goed! Ik vind het altijd bijzonder om een ander land te bezoeken en de mensen daar te zien genieten van de muziek die ik draai. Vooral mijn trip naar China, welke mede mogelijk werd gemaakt door David William Kay aka Junks aka dj Ectoplasm, was ontzettend gaaf. Samen met hem en Don Voyage hebben we daar een leuke tijd beleeft. Ik koester vooral de nieuwe vriendschappen die zijn ontstaan tijdens de reis. Daarnaast kijk ik terug op veel leuke ervaringen en momenten.
Vanuit Nederland is Timecop1983 één van de meest bekende synthwave artiesten in binnen- en buitenland. Welke andere Nederlandse artiesten/dj´s moeten we volgens jou in de gaten houden de komende tijd?
Een Nederlandse producer om in de gaten te houden is NVDR uit Utrecht. Hij trad op tijdens ¨Night at the Arcade Manchester¨ en rockte de tent als geen ander met zijn cross-over darksynth/french touch sound.
Ook de Nederlandse synthpop band Sheila and the Kit moet je in de gaten houden. Zij staan op zaterdag 20 april voor het eerst bij ons op het podium. Deze band barst van de energie!
Daarnaast kan je op onze aankomende edities uitkijken naar dj sets van ¨Night Arcade Soundsystem¨.
In je biografie lees ik, dat er plannen zijn om in 2020 je platenlabel Night Arcade Records te lanceren. Kun je alvast een tip van de sluier oplichten?
Op dit label zal zowel digitaal als op vinyl muziek uitgebracht worden van artiesten die op Night Arcade hebben opgetreden. De tracks zullen vooral ¨dj friendly¨ en op clubs gericht zijn. Verwacht tracks met dikke synthesizer leads, basselines en retro drum machines.
Hoe denk je dat de Nederlandse synthwave scène zich verder ontwikkeld dit jaar?
Ik zie een positieve ontwikkeling. Tegenwoordig is synthwave een breed begrip en is er dit jaar voor elk wat wils.
Artiesten van het stevigere werk zoals Carpenter Brut, Pertubator, Dance with the dead en GosT, om een paar te noemen, geven regelmatig concerten in het land. Of je dat synthwave kunt noemen, is een andere discussie.
Timecop1983 gaat vanaf 30 oktober in samenwerking met de Effenaar in Eindhoven een synthwave avond cureren. Ik ben erg benieuwd hoe zij hun avonden gaan invullen.
Wij gaan door met onze eigen ¨1984 Night at the Arcade¨ clubnachten in de Melkweg. We staan ook open voor edities in andere steden van het land. De Tivoli in Utrecht heeft in het verleden al eens aangegeven geïnteresseerd te zijn in een editie van ¨1984 Night at the Arcade¨, dus wie weet.
Heb je tot slot nog wat laatste woorden in dit interview aan de Nederlandse synthwave community?
Nu is het moment. Geniet in levende lijve van de synthwave artiesten die naar Nederland komen om op te treden en ik zie jullie graag terug op onze ¨1984 Night at the Arcade¨ feesten.
Ik wil DJ Devereaux 85 ontzettend bedanken voor dit interview en wens je veel succes met al je ondernemingen.
Je kunt DJ Devereaux 85 volgen op:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Dank voor je bericht!